Goed kunnen communiceren is een onmisbare vaardigheid voor iedere hulpverlener in de gezondheidszorg. Dit boek is daarmee even onmisbaar. Het laat aan de hand van evidence-based onderzoek zien hoe belangrijk communicatievaardigheden zijn en wat ze zowel de hulpverlener als de patiënt kunnen opleveren.
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg is een multidisciplinair inzetbaar boek dat laat zien hoe de hulpverlener met goede communicatievaardigheden betere resultaten kan boeken. Het is het enige boek in zijn soort dat is gebaseerd op (internationaal) evidence-based onderzoek. Dit van oorsprong Engelstalige boek is volledig bewerkt voor de Nederlandse situatie en kan daardoor moeiteloos worden toegepast in de Nederlandse gezondheidszorg.
Kern van het boek is de observatielijst die precies de stappen in de gespreksvoering volgt. De structuur van het gesprek en de benodigde vaardigheden komen hierin systematisch aan de orde.
Het boek biedt een degelijk stelsel van basale communicatievaardigheden dat als uitgangspunt dient voor het omgaan met allerlei uiteenlopende communicatieproblemen.
De Nederlandse bewerking is tot stand gekomen met goedkeuring van de oorspronkelijke auteurs.
Aandacht voor e-Health en online communicatie
Informatie over perceptuele vaardigheden
Bijbehorende website met oefeningen, video’s en het online boek
Mensen met verschillende beroepen in de gezondheidszorg
Studenten die een opleiding volgen in de gezondheidszorg
Specialisten (al dan niet in opleiding) in een na- of bijscholingstraject