Ethiek combineert op bijzondere wijze emoties en argumenten en kijkt per definitie vanuit meerdere perspectieven naar morele kwesties. Het gaat om betrokken zijn en afstand nemen, om meevoelen maar ook om kritisch denken.
Om een professioneel gesprek te voeren dat leidt tot een moreel verantwoord besluit, heb je specifieke kennis en vaardigheid nodig. Dit boek is gericht op groepen die zulke gesprekken met elkaar voeren: besturen, raden van toezicht, commissies ethiek en professionals in intervisie. Het geeft een inleiding in de ethiek die je nodig hebt om systematisch morele besluiten te nemen via dialoog en debat. Met aandacht voor de valkuilen en blinde vlekken in dat proces van besluitvorming.
Rob van Es was ruim twintig jaar universitair docent in de organisatiefilosofie aan de Universiteit van Amsterdam en is nu zelfstandig onderzoeker en trainer in morele besluitvorming voor professionals en organisaties. Hij publiceerde eerder Negotiating Ethics (1996), Ethiek in adviesprocessen (2000), Communicatie en ethiek (2004), Veranderdiagnose (2008, Managementboek van het Jaar), Professionele ethiek (2011), De stad als organisatie. Lessen uit The Wire (2016) en Emotionele integriteit (2020).