Studenten in het (hoger) beroepsonderwijs worden geacht om steeds zelfstandiger te leren. De begeleiding van dat proces vraagt van docenten tact en de juiste didactische vaardigheden. Hoe kun je als docent studenten goed helpen met leren?
33 tips voor hbo-didactiek helpt zowel de beginnende als gevorderde docent die studenten voorbereidt op de beroepspraktijk. Het bevat 33 unieke tips voor effectieve didactiek. Iedere tip start met een beknopte samenvatting van de belangrijkste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens worden praktische aanwijzingen gegeven uit de onderwijspraktijk, direct inzetbaar in de les. De auteurs vertellen hoe het leerproces in het studentenbrein verloopt, hoe studenten leren leren en wat wel en niet werkt.
Dit boek is nuttig voor iedereen die zich bezighoudt met het begeleiden van studenten en is te gebruiken bij zowel het vormgeven van het onderwijs, als tijdens het lesgeven. De praktische voorbeelden komen uit het hoger beroepsonderwijs, maar de meeste inzichten zijn ook geschikt voor het middelbaar beroepsonderwijs, voortgezet onderwijs en het basisonderwijs. Goede didactiek is immers universeel. Kortom, een essentieel boek voor iedereen die studenten wil voorbereiden op een leven lang leren.
Wessel Peeters is onderwijskundige en werkte eerder als docent in het voortgezet onderwijs.Tevens is hij mede-oprichter van het onderwijsplatform Vernieuwenderwijs
David Maij is gepromoveerd psycholoog en gedragswetenschapper. Met zijn bedrijf Neuro Habits zet hij zich in voor een onderwijssysteem waar een ‘leven lang leren’ centraal staat.