Onderwijsonderzoek

Voorzijde
Inkijkexemplaar
34,25
Levertijd: 3 werkdagen
Met 5% studentenkorting
voor 32,54 i
Andere versies
+
Bestel
ISBN: 9789024439430
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Gert Biesta
Druk: 1
Pagina's: 208
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2022
NUR: Onderwijskunde

Er bestaat veel literatuur over de methoden en technieken van onderwijsonderzoek. Maar deze ‘orthodoxe’ inleidingen hebben vaak weinig aandacht voor meer fundamentele vragen. In dit boek staan deze vragen juist wel centraal. Wat is onderwijs eigenlijk? Wat wordt ermee beoogd en welke rol kan onderzoek spelen in het realiseren van goed onderwijs? Daarmee biedt dit boek zicht op de bredere sociale en politieke context van onderwijsonderzoek.

Gert Biesta bespreekt in Onderwijsonderzoek een aantal kernkwesties waarmee iedere onderwijsonderzoeker en docent te maken heeft, zoals:

Welke rol speelt theorie in onderwijsonderzoek?

Wat is eigenlijk een onderwijspraktijk?

Wat betekent het om onderwijs te verbeteren?

Hoe draagt onderzoek bij aan de verbetering van het onderwijs?

Wat leert de geschiedenis van onderwijsonderzoek en de onderwijskunde ons?

Wat is de relatie tussen onderzoek, professionaliteit en democratie?

Welke sociale en politieke dimensies zitten er aan het publiceren van onderzoek?

Elk hoofdstuk bevat aantal vragen voor verdere discussie. Dit boek helpt onderzoekers en docenten om bij (her)ontwerp van hun onderwijs het blikveld te verbreden.

Gert Biesta is als hoogleraar voor ‘Public Education’ werkzaam bij het Centre for Public Education and Pedagogy van de Maynooth University in Ierland en als hoogleraar voor ‘Educational Theory and Pedagogy’ werkzaam bij de Moray House School of Education and Sport van de universiteit van Edinburgh in Schotland. Hij schrijft over de theorie en het beleid van opvoeding en onderwijs, en de theorie en filosofie van onderwijsonderzoek. Zijn werk verscheen tot nu toe in twintig verschillende talen.