Patronen. Ze zijn er altijd en overal. Ze zijn groots in de wereld aanwezig. Landen en volkeren hebben eigen patronen, ingebed in oeroud geloof, in de volkscultuur en in oude rituelen en waardensystemen. Organisaties hebben patronen die samenhangen met hun ontstaansgeschiedenis of hun product of dienst. Families hebben patronen die van generatie op generatie worden doorgegeven. En ook ieder individu heeft een patroon: een samenhangend persoonlijk systeem van overtuigingen en gedrag, gevormd door een mix van biologische aanleg, levensloop, context en eigen keuzes. Je kunt er allerlei namen aan geven: je kunt spreken van een systeem, cultuur, patroon, organisatie of zelfs DNA… Hoe je ze ook noemt, belangrijk is dat je ze leert herkennen zodat je daar in organisatieverandering rekening mee kunt houden. Je leert patronen het best herkennen en duiden, door ze heel vaak waar te nemen. Dit boek neemt je bij de hand en helpt je daarbij op weg.
Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog en expert op het gebied van organisatiecultuur en leiderschap. Ze stond 25 jaar lang met haar voeten in de corporate klei, als manager en bestuurder en reist graag de wereld rond op zoek naar manieren om tribes te bouwen en leiders sterk te maken. Als directeur van de Academie voor Organisatiecultuur maakt ze organisaties klaar voor verandering. Haar motto luidt: ‘aandacht is het nieuwe goud’. Ze is publicist voor kranten, radio, tv en social media onder de naam #antropoloogdesvaderlands. Ze is een veelgevraagd spreker op congressen en ook was ze in het theater te zien met een eigen show. Eerder schreef ze de boeken Da’s gek en Tribaal Kantoorgedoe en ze is coauteur van De Corporate Tribe en Building Tribes.