Supervisie is een individueel leertraject onder leiding van een supervisor waarbij methodisch wordt ingegaan op de persoonlijke leervragen die professionals hebben ten aanzien van hun werk. Het is een vorm van reflecteren op de eigen werkstijl en het eigen handelen. Voor studenten die een opleiding volgen waarbij het werken met mensen centraal staat, vormt supervisie vaak een verplicht onderdeel van hun studie.
‘Supervisie inzichtelijk’ helpt studenten om supervisie als leertraject te begrijpen. In het boek worden de theorie, methodiek en de manier van werken helder uitgelegd. Daarnaast wordt ingegaan op het belang en de mogelijkheden om de regie te nemen over het eigen supervisietraject. Het boek helpt studenten goed voorbereid en zonder vooroordelen te starten aan intervisie en een praktische strategie te ontwikkelen voor hun persoonlijke leerproces.
Enkele vragen waarop in deze uitgave een antwoord wordt gegeven zijn:
Wat is het verschil tussen supervisie, intervisie en therapie?
Hoe schrijf ik een goede werkinbreng?
Wat voor soort vragen kan ik van de supervisor verwachten?
Hoe schrijf ik een goed reflectieverslag?
Hoe bereid ik een tussenevaluatie voor?
Bij het boek hoort ook een website met verdiepende informatie, tests, opdrachten en het online boek. Voor docenten zijn werkvormen te vinden om te gebruiken tijdens de lessen. Het boek is geschikt voor alle studies die opleiden tot een mensgericht beroep.
Jos Kuiper was werkzaam als methodiekdocent en supervisor binnen de voltijd- en deeltijdopleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en Pedagogiek van Hogeschool Windesheim in Zwolle.
Peter Zijsling is als methodiekdocent verbonden aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Hij is supervisor en medecoördinator van de deeltijdopleiding van de voormalige SOSA-opleiding binnen Windesheim.