De afgelopen jaren is de praktijk‑ en wetenschappelijke kennis in de kinder‑ en jeugdpsychiatrie enorm toegenomen en hebben er diverse politiek‑maatschappelijke ontwikkelingen plaatsgevonden die dit vakgebied aangaan. Dit was reden om dit geheel nieuwe handboek met up‑to‑date kennis te maken.
Vakbekwaam redeneren is het redeneerproces vanaf het moment van aanmelding tot en met het evalueren en afsluiten van de verleende jeugdhulp. Aan de hand van zeven factoren lichten de auteurs het vakbekwame redeneer‑ en besluitvormingsproces stapsgewijs toe. In het eerste deel worden de basisingrediënten beschreven, in het tweede deel staat de praktische uitwerking centraal.
Het in dit boek aangereikte zevenfactorenformat is disciplineoverstijgend en draagt bij aan de verdere professionalisering van de jeugdhulp. Het boek helpt professionals om samen met jeugdigen en hun opvoeders een gedeelde analyse te maken als basis voor onderbouwde besluitvorming over de benodigde hulp. Ook is het een pleidooi voor de inzet van een verklaringsmodel bij het werken in teams. Alleen met een gezamenlijk denkkader is geïntegreerde jeugdhulp bereikbaar. Het boek is geschreven door vele auteurs die experts zijn op hun vakgebied. De redactie van het boek wordt ondersteund door een redactieraad, bestaande uit alle hoogleraren kinder‑ en jeugdpsychiatrie in Nederland.
Het boek is primair bedoeld voor het onderwijs in de kinder‑ en jeugdpsychiatrie aan studenten geneeskunde, maar het is ook zeer bruikbaar voor de opleiding en de bij‑ en nascholing van andere beroepsgroepen, zoals kinder‑ en jeugdpsychiaters, huisartsen, kinderartsen, gz‑psychologen, klinisch psychologen, psychotherapeuten, kinder‑ en research‑verpleegkundigen, en maatschappelijk en forensisch werkers.
Het boek heeft een online leeromgeving, waarin onder andere casuïstiek, kennisclips en tentamenvragen zijn opgenomen.
Ramón Lindauer is hoogleraar kinder‑ en jeugdpsychiatrie bij het Amsterdam UMC en werkzaam bij Levvel in Amsterdam. Wouter Staal is hoogleraar klinische kinder‑ en jeugdpsychiatrie aan het Radboudumc te Nijmegen en bijzonder hoogleraar op het gebied van autisme aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Hij is werkzaam bij Karakter.