Marktonderzoek-design introduceert de ‘onderzoeksboom’, een model dat je inzicht geeft in de complexiteit van marktonderzoek en de verschillende onderzoekstechnieken die je daarbij kunt inzetten.
Het boek laat je stapsgewijs zien hoe je op een gestructureerde, creatieve en logische manier marktonderzoek ontwerpt. Daarbij staat steeds de link met het eigenlijke marketingvraagstuk centraal: welk type vragen werken bij loyaliteitsonderzoek, hoe leg je een customer journey vast of achterhaal je de koopcriteria van potentiële klanten?
De auteur gebruikt in haar methode de allegorie van de boom. Ze begint onder de grond, met de wortels van marktonderzoek zoals validiteit en betrouwbaarheid, maar ook een onderzoekende houding en ethisch handelen vormen de basis van gedegen marktonderzoek. In de stam volgen de onderzoekstappen – van de aanleiding tot aan de keuze van de onderzoekstechniek. De diverse technieken zijn de zijtakjes aan een drietal dikkere takken: deskresearch, verbaal onderzoek en observatieonderzoek.
Marktonderzoek-design is voor iedereen die marktonderzoek ontwerpt en voor studenten in het hoger onderwijs die in hun stage- en afstudeerperiode zitten.