In het hoger onderwijs wordt veel van studenten gevraagd. Mede door de beperkte studietijd en de vele eisen die aan studenten worden gesteld ligt de focus vaak op presteren in plaats van leren. Er moeten tenslotte examens, studiepunten en een diploma worden gehaald, en het resultaat is leidend.
Het focussen op de prestatie heeft een aantal nadelen. Een voldoende prestatie betekent niet per se dat de student de stof ook werkelijk begrijpt of beheerst. De stof kan weinig betekenis hebben en de inzichten worden snel weer vergeten. Daarnaast zorgt een sterke nadruk op de prestaties dat studenten voorbij gaan aan wat ze persoonlijk leuk of interessant vinden. Ze gaan leren omdat het moet en kunnen het plezier in hun studie verliezen.
Focus op leren
In Effectiever studeren ligt de nadruk op leren aan de hand van veertien leerstrategieën. Hierbij gaat het niet om het eindresultaat, maar vooral om de weg daarnaartoe. Wetenschappelijk onderzoek van het Groninger Instituut voor Onderzoek van Onderwijs (GION) heeft aangetoond aan dat studenten die leerstrategieën effectief weten te gebruiken, beter presteren en gemotiveerder zijn voor hun studie. Dit wetenschappelijk onderzoek ligt aan de basis van dit boek. Alle leerstrategieën die het leren bevorderen worden uitgebreid besproken. Per leerstrategie worden praktische tips gegeven waarmee docenten en studiecoaches studenten kunnen helpen om de betreffende leerstrategie onder de knie te krijgen.
Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen deskundigheid van de docent.