Een leraar van klasse biedt docenten praktische handvatten voor hun dagelijks werk. De auteurs vertalen een schat aan onderwijskundige, didactische en pedagogische kennis naar de concrete onderwijspraktijk. Daarmee is dit werk een inspiratiebron voor docenten in allerlei onderwijscontexten, van traditionele scholen tot scholen die volop met vernieuwingen bezig zijn.
De hoofdthema’s in het boek zijn: (1) didactiek, (2) klassenmanagement en (3) de relatie van de leraar met de klas. Een vierde thema is de continue professionele ontwikkeling van docenten in de beroepspraktijk. Deze thema’s worden uitgewerkt binnen de visie op onderwijs, waarin de leerlingen geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid leren dragen voor hun leerprocessen en -resultaten.
De auteurs laten met veel voorbeelden zien hoe docenten dat voor elkaar kunnen krijgen. Deze vijfde druk is volledig herzien en geactualiseerd.
Het boek is bestemd voor beginnende en ervaren docenten, schoolleiders en begeleiders van docenten. Het verbindt theorie en praktijk en laat zien hoe boeiend het leraarsvak kan zijn. Ook is het zeer geschikt als handboek in de lerarenopleiding.
Alhoewel de voorbeelden uit het voortgezet onderwijs komen, is het boek ook zeer bruikbaar voor (de opleiding van) basisschoolleraren en docenten in het hoger onderwijs.