Op 20 juni 1943 was Herman Heukels (1906) te midden van een grote razzia in Amsterdam op zoek naar het perfecte plaatje.
Enkele foto’s groeiden na de oorlog uit tot iconische beelden van de Jodenvervolging. De man achter de lens, naast prijswinnend (pers)fotograaf ook eigenaar van een bekende foto- en brillenzaak in Zwolle, had in 1940 besloten zijn talenten in te zetten ten behoeve van het naziregime. Een beslissing die van de persfotograaf een propagandist maakte.
Buiten de fotografie om liet hij zich gelden als fanatiek nationaalsocialist, die een spoor van slachtoffers achterliet.
Hermans broer Jan (1904) koos eveneens voor het nationaalsocialisme. Met beduidend minder ambitie en minder talent voor
fotografie dan Herman slaagde hij er toch in om SS Kriegsberichter te worden. Hij zette zijn camera in als wapen om de tegenstander psychologisch te raken. Het voerde hem als een van de weinige Nederlandse vrijwilligers in de Waffen‑SS naar het huidige Wit‑Rusland, en deed hem belanden in de Slag om Arnhem.
Naast het levensverhaal van beide mannen vormen de vele foto’s van beide broers een uniek beeldverhaal, waarin publieke en privébeelden elkaar afwisselen.
Machlien Vlasblom (1985) is historica. Na afronding van de master Holocaust- en genocidestudies werkte ze onder meer bij de Anne Frank Stichting. Voor dit boek werkte ze de afgelopen jaren samen met Gerard Visser (1978), die onder meer het familiearchief van de broers Heukels ter beschikking stelde. Hij is werkzaam bij de politie.