In de psychosociale hulpverlening zijn goede gespreksvaardigheden essentieel. Het gaat immers om het voeren van vaak diepgaande gesprekken. In Psychosociale gespreksvoering komen de theoretische kennis en praktische vaardigheden waarover de psychosociale hulpverlener moet beschikken uitgebreid aan bod. Uitgangspunt is het begrip observatief luisteren. Observatief luisteren is een eclectische houding gebaseerd op kennis, empathie en empowerment. Observatief luisteren doe je door al je zintuigen zoveel mogelijk in te zetten om achter de beleving, de emotie van je cliënt te komen zodat je de werkelijke betekenis kunt achterhalen. Zo help je de cliënt om zijn probleem blijvend op te lossen.
Centraal in het boek staat een hoofdstuk over emotie waarin het Dynamisch Driehoeksmodel Situatie-Emotie-Gedrag wordt gepresenteerd. Dit model verklaart hoe emoties in een dynamisch veld tot stand komen en leidend zijn in de beleving en gedrag van een mens.
De behandelde theorie wordt steeds vertaald naar bruikbare strategieën en vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Het boek is in begrijpelijke taal geschreven en de technieken worden geïllustreerd met filmmateriaal op www.psychosocialegespreksvoering.nl. Op deze website staan verder aanvullende oefeningen voor studenten en Powerpoint-presentaties voor docenten.
Psychosociale gespreksvoering is bedoeld voor studenten binnen de hogere sociale studies en voor psychosociale hulpverleners. Kortom, iedereen die cliënten helpt met hun functioneren op zowel psychisch als sociaal gebied.
Drs. Markus van Alphen is afgestudeerd in de klinische psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en werkt als vrijgevestigde behandelaar in een e-health-praktijk. Daarnaast is hij freelance docent (toegepaste) psychologie bij een aantal opleidingsinstituten, waarvoor hij ook vaardigheidstrainingen verzorgt. Hij is auteur van meerdere boeken.