Geregeld spreken is een gloednieuwe spreekmethode voor laagopgeleide anderstaligen, die ontwikkeld is door en voor de lespraktijk en gericht is op activeren en het verlagen van de spreekdrempel. De methode leert de cursisten stap voor stap eenvoudige regels van de Nederlandse taal toe te passen in het dagelijks leven. Auteurs Monique Schoorl en Ditte Oost hebben daarvoor een nieuw model ontwikkeld, waarbij de rol van docent en cursist wordt beschreven volgens de volgorde begrijpen, oefenen, doen en herhalen.
Stap 1: Begrijpen
De docent geeft voorbeelden, regels en instructie; cursisten zeggen na. Hier wordt ook de 123-methode toegepast, een systeem om cursisten zonder complexe grammaticale termen de Nederlandse woordvolgorde uit te leggen.
Stap 2: Oefenen
De cursist gaat aan de slag met praatplaten en oefeningen, en gaat van geleide naar minder geleide opdrachten. Cursisten werken continu, veelal in duo's, lezen elkaar voor en zeggen na.
Stap 3: Doen
Als de informatie voldoende begrepen wordt en er genoeg geoefend is, krijgen de cursisten vrijere oefeningen waarin ze het geleerde moeten gaan toepassen. De les wordt afgerond met een spontane spreekoefening.
Stap 4: Herhalen
Iedere les wordt er een aantal oefeningen als huiswerk opgegeven om thuis alles nog een keer te herhalen en de nodige kilometers te maken.