Als aankomend leerkracht ben je medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de identiteit en de burgerschapsvorming van jouw leerlingen. Hierin vervul je een voorbeeldfunctie. Om deze houding te kunnen aannemen en hierin onderwijs te geven, is het belangrijk dat jij zelf weet wie je bent, waar je voor staat en hoe je functioneert in onze samenleving.
Met Inleiding identiteit en burgerschap start je de ontwikkeling van jouw eigen identiteit, leer je het vormgeven van jouw burgerschap en doe je verrassende ontdekkingen over hoe jouw eigen identiteit gekleurd is door je geschiedenis. Daarnaast biedt de methode voorbeelden van hoe identiteit en burgerschap binnen een school vorm kunnen krijgen.
Over de inhoud
Het boek is opgebouwd uit drie delen.
* In deel I wordt de probleemstelling van burgerschap behandeld.
* In deel II de historische beschrijvingen van de westerse denkstromingen.
* In deel III komt de praktijk aan de orde: identiteit aan de hand van levensvragen en burgerschap.
Uniek aan deze methode
* De uitgebreide en brede omschrijving van de westerse denkstromingen.
* Het ruime aanbod opdrachten die aanzetten tot het zelfstandig nadenken over (filosofische) vraagstukken aan de hand van de opgedane kennis.
Online leeromgeving
Voor studenten
De verwerkingsopdrachten zijn online beschikbaar op de bijbehorende online leeromgeving die naadloos aansluit op het boek. De gemaakte opdrachten kunnen bovendien direct online bij de eigen docent worden ingeleverd.
Voor docenten
De leeromgeving biedt materiaal voor toepassing in het onderwijs, alsmede bijpassende toetsvragen volgens BKE-normering.