Veel leidinggevenden proberen hun medewerkers te motiveren, mee te krijgen, te coachen en te ontwikkelen. Dat heeft echter vaak een averechtse uitwerking.<br>Het zijn vormen van betutteling, die leiden tot disfunctionele interactiepatronen tussen de leidinggevende en de medewerker. Uit de vele praktijkvoorbeelden in het boek blijkt dat medewerkers hierdoor onbedoeld geïnfantiliseerd en gedemotiveerd worden. Beschouw de relatie tussen een leidinggevende en een medewerker liever als een gewone samenwerkingsrelatie: heb aandacht voor elkaars wensen, stuur op afspraken en wees authentiek in het contact. Meer is eigenlijk niet nodig voor de autonomie en de motivatie van de medewerker.<br>Deze visie van Watze Hepkema sluit aan bij de huidige netwerkmaatschappij. Die immers autonome medewerkers en horizontale verhoudingen vraagt.<br>Het boek biedt een verfrissende en bevrijdende kijk op de praktijk van het leidinggeven en is de moeite waard voor zowel de beginnende als de ervaren leidinggevende.<br>Watze Hepkema (1957) studeerde psychologie en organisatiekunde. Sinds 1994 is hij partner bij Bosman & Vos. een organisatie adviesbureau. Hij heeft veel ervaring op het gebied van leiderschapsontwikkeling als coach, trainer, (interim-) manager HRM en adviseur.