PM-reeks de methode Kids' Skills

op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen

Voorzijde
27,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 26,55 i
+
Bestel
ISBN: 9789024417452
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: B. Furman
Druk: 5
Relevante opleidingen: Ad Pedagogisch Educatief Professional PABO
Pagina's: 160
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2006
Voorgeschreven bij o.a.: Saxion Thomas More Hogeschool Hogeschool Utrecht
NUR: Pedagogiek

Kids’ Skills is een speelse, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.

Kids’ Skills geeft kinderen of ouders niet de schuld van problemen. En het neemt ook niet de behoefte weg aan deskundige hulpverleners voor kinderen. Het stelt wel traditionele opvattingen over de rol van ‘deskundigen’ ter discussie.

De 15 eenvoudige stappen waaruit de methode van Kids’ Skills bestaat maken duidelijk hoe je problemen in vaardigheden kunt omzetten. Door deze praktische stappen ontstaat een dynamische, speelse samenwerking tussen verzorger en kind. Deze methode nodigt het kind uit om actief mee te werken aan het opbouwen van vaardigheden en het zoeken van oplossingen.

Ben Furman is psychiater en psychotherapeut en een zeer productief schrijver; zijn boeken zijn over de hele wereld vertaald. Hij is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben. Ben is degene die Kids’ Skills, een innovatieve methode voor het werken met kinderen, heeft bedacht. Hij treedt internationaal op als docent en deskundige op het gebied van oplossingsgerichte therapie, probleemoplossen, kindervraagstukken, teamontwikkeling, systeemdenken en persoonlijke ontwikkeling. Kijk voor meer informatie over Kids' Skills ook eens op de website www.kidsskills.org/Dutch.

Wilt u een cursus 'Kids' Skills' volgen? Bel dan Caroline Beumer van BrandNewWay (tel. 023 537 12 30). De cursus die zij geeft is bedoeld voor leerkrachten én ouders.

Inhoud (verkort)

Inhoud

Voorwoord door Michael Durrant

Hoe kun je dit boek gebruiken?

Een handleiding voor de methode van Kids’ Skills

Een inleiding in oplossingsgerichte voorlichting en therapie met kinderen

Een verzameling goede ideeën voor het opvoeden en grootbrengen van kinderen

Wat is Kids’ Skills?

Problemen vertalen in vaardigheden

Motivatie opbouwen

De vaardigheid oefenen

Het leren versterken

Het ontstaan van Kids’ Skills

De doelen

Kids’ Skills wordt volwassen

Kids’ Skills vereist een nieuwe manier van denken

De 15 stappen

Stap 1 Problemen vertalen in vaardigheden

Problemen pellen – de vaardigheid zoeken die achter het probleem schuilgaat

Als een kind meerdere problemen heeft

Complexe problemen opsplitsen

Iets kunnen is niet hetzelfde als ergens mee ophouden

Van niet naar wel

Stap 2 Het eens worden over de vaardigheid die geleerd moet worden

Tip 1 Breng Kids’ Skills in praktijk met een groep kinderen

Tip 2 Praat in termen van ‘we’ in plaats van ‘ik’ als je een vaardigheid voorstelt

Tip 3 Onderhandel met het kind

Tip 4 Laat kinderen elkaar helpen zoeken naar de vaardigheden die zij moeten leren

Stap 3 De voordelen van een vaardigheid onderzoeken

Motivatie – waaruit bestaat dat?

Wat betekent ‘voordeel’?

Iedereen kan een bijdrage leveren

Stap 4 De vaardigheid een naam geven

Kinderen ontlenen namen aan helden

Stap 5 Een totemfiguur kiezen

De totemfiguur beschrijven

Hoe helpt de totemfiguur het kind?

Stap 6 Supporters werven

Wie kunnen er supporter worden?

Hoe vraagt het kind iemand om supporter te worden?

Stap 7 Meer zelfvertrouwen geven

Hoe je kinderen meer zelfvertrouwen kunt geven

Hoe je goede redenen kunt aanvoeren waarom je er vertrouwen in hebt

Stap 8 Plannen maken om het te vieren

Wat is ‘vieren’?

Iets vieren met een grote groep kinderen

Als een kind het niet wil vieren

Ook oudere kinderen vinden het leuk om iets te vieren

Stap 9 De vaardigheid omschrijven

Laat eens zien hoe je het gaat doen

Laten we het eens proberen

Stap 10 Naar buiten treden

Het is veel gemakkelijker om te praten over vaardigheden die geleerd moeten worden dan over problemen die moeten worden opgelost

Naar buiten treden beperkt vooroordelen

Hoe ver ga je met naar buiten treden?

Hoe treed je naar buiten?

Stap 11 De vaardigheid oefenen

De beste manier om een vaardigheid te oefenen is door het te doen

Laat het kind ideeën aandragen voor het oefenen van de vaardigheid

Hoe vaak moet het kind oefenen?

Kleine stapjes

Succesdagboek

Zorgen dat het kind genoeg energie heeft om te blijven oefenen

Driewerf hoera

Complimentjes via-via

Prijzen is een teamsport

Stap 12 Geheugensteuntjes bedenken

Omgaan met frustratie en teleurstelling

Hoe je het kind bij de les kunt houden

Kinderen kunnen elkaar bij de les houden

Stap 13 Vieren dat het gelukt is

En als een kind zijn vaardigheden nou niet leert?

Wat het betekent om iets te vieren

Mensen bedanken

De positieve effecten van een bedankje

Stap 14 De vaardigheid aan anderen doorgeven

Onderwijzen is ook leren

Door anderen te bedanken krijg je een betere reputatie en meer waardering

Kinderen zijn geboren onderwijzers

Stap 15 Op naar de volgende vaardigheid

Zelfvertrouwen

Vaardigheden die nog op hun beurt wachten

Oplossingen vinden met behulp van Kids’ Skills

Slechte gewoonten

Agressief gedrag

Depressie, verlies en verdriet

Angsten en nachtmerries

Gedragsproblemen

Rituelen

Pesten

Zelfbevuiling

Gruwelen op een zomerkamp

Driftbuien

Vuurtje stoken

Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD)

Alles op een rijtje

Woord van dank

Hulpmiddelen voor Kids’ Skills

Nuttige literatuur

Over de auteur