In dit boek wordt de stelling ingenomen dat competent handelen in kennisintensieve beroepen een zekere kennisbasis veronderstelt. Dit vraagt in praktijkgerichte cursussen om kennisontwikkeling. De auteur is er van overtuigd dat aangereikte informatie niet alleen gebruikt moet kunnen worden in de beroepsuitoefening maar ook een persoonlijke betekenis voor cursisten moet hebben. Mensen leren nu eenmaal niet graag als ze 'niets'met het onderwerp hebben.
In vijf domeinen worden vanuit een theoretisch kader mogelijkheden aangereikt om de kennisontwikkeling van cursisten om te zetten in zichtbaar handelen. In het eerste domein wordt aangegeven op welke wijze motieven van cursisten en docenten zijn te expliciteren. In het tweede domein wordt duidelijk op welke wijze cursisten aandachtig blijven tijdens het onderwijs en studieproces. In het derde domein wordt vervolgens ingegaan op efficiƫnt en effectief verlopende informatieverwerkingsprocessen.
In het vierde domein wordt uitgelegd op welke wijze cursisten persoonlijke kennis kunnen ontwikkelen en in het vijfde domein wordt tenslotte aangegeven op welke wijze deze persoonlijke kennis effectief gebruikt kan worden in de beroepspraktijk. De domeinen zijn aan de hand van kernvragen in een centraal schema weergegeven. Het boek is voorzien van voorbeelden, vragen en praktische aanwijzingen voor de opleidingspraktijk. In elk hoofdstuk is een inleiding, een kern en een samenvatting met bijbehorende checklist opgenomen.
Dit boek is bestemd voor docenten, opleiders, trainers en aankomende docenten die werkzaam zijn in competentiegerichte leeromgevingen en zich in cursussen voornamelijk op kennisontwikkeling van cursisten richten. Het boek is geschikt voor allerlei vakgebieden van het middelbaar en hoger beroepsonderwijs, beroepsgericht wetenschappelijk onderwijs en bedrijfsopleidingen.