De hulpverlener als communicator, samenwerker en organisator heeft meer aandacht gekregen bij de invoering van het competentiemodel CanMEDS voor (para)medische- en psychosociale opleidingen. Communiceren met de patiënt en het vermogen om in teamverband te werken worden eindelijk gelijkwaardig gesteld aan technische competenties. Communicatie in de gezondheidszorg sluit geheel aan op die ontwikkelingen door de aandacht te richten op communicatie, beheersing van gespreksvormen en samenwerkingsvaardigheden. Deze derde druk is aangevuld met de beschrijving van CanMEDS-rollen, motiveren en activeren, ethisch verantwoorden en interculturele communicatie.
Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden gesprekstechnieken behandeld: het inwinnen van informatie (interview, anamnesegesprek), adviseren, counselen, voorlichten, motiveren, brengen van slecht nieuws en beoordelen. Ieder aspect gaat gepaard met uitgebreide casuïstiek.
Het tweede deel behandelt vaardigheden met betrekking tot de omgang met collega's in team en organisatie: assertief reageren, machtsvrij discussiëren, debatteren, presenteren, vergaderen, coachen, interviseren, onderhandelen en beheersen van conflicten.
Dit boek is bestemd voor studenten in de (geestelijke) gezondheidszorg. Combinaties van verschillende paragrafen lenen zich uitstekend voor basistraining communicatie en workshops zoals praktijkbegeleiding. Ook voor professionals in de gezondheidszorg heeft dit boek veel te bieden, door de objectivering van de communicatieve competenties.
J.W. Soonius is psycholoog, docent en trainer. Hij was jarenlang verbonden aan het Leids Universitair Medisch Centrum en de School of Health en School of Social Work van Inholland Haarlem.