Het verbinden en activeren van mensen met een ondersteuningsvraag en hun sociale omgeving staat centraal in de participatiemaatschappij. Met minder geld en een toegenomen problematiek, is het verlenen van goede zorg niet gemakkelijker geworden. Door gebruik te maken van de kracht van het systeem als geheel is het toch mogelijk om op een efficiënte en effectieve manier ondersteuning te geven. In dit boek lees je hoe je dat kunt doen.
Systeemgericht werken brengt een andere manier van kijken met zich mee. Je richt je niet op mogelijke oorzaken, maar kijkt naar de situatie in zijn geheel. Alle betrokkenen ervaren een situatie namelijk op hun eigen manier. Bij een systeemgerichte aanpak aanvaard je en legitimeer je die verschillende zienswijzen. Daarmee draag je bij aan onderling begrip en samenwerking. Ook de diversiteit in mensen kun je aanspreken en inzetten om oplossingen te vinden. Een 'cliënt' is immers nog veel meer dan dat alleen en hetzelfde geldt voor jou als professional. Welke oplossing gevonden worden, kun je van tevoren niet bedenken. Elke persoon en elk systeem is uniek.
Inhoud
In deel I is de theorie samengevat. Achtereenvolgens staan de volgende onderwerpen centraal: psychologische stromingen, de algemene systeemtheorie, communicatie, structuur in systemen, intergenerationele overdracht en ervaringen en betekenisgeving. Daarbij is er aandacht voor de sociaal maatschappelijke context, filosofische achtergronden, ethiek, diversiteit, onderzoek, het verzamelen van gegevens en toepassingen in de praktijk. Studenten worden geprikkeld om op onderzoek uit te gaan, in zichzelf en in hun omgeving. Hiertoe worden verschillende invalshoeken en tools aangereikt.In deel II laten professionals aan de hand van een case zien hoe systeemgericht werken er in hun praktijk uitziet.
Uniek aan dit boek
Ontwikkeld in samenwerking met studenten, docenten en professionals.
Bundeling van inzichten uit de psychologie, pedagogiek en social work.
Logische opbouw en een consequent doorgevoerde structuur, waarbij rekening is gehouden met verschillende leer- en verwerkingsstijlen.
Elk hoofdstuk bevat leerdoelen en opdrachten op alle niveaus van Bloom.
Online materiaal
De website omvat onder andere:
video's en achtergrondinformatie;
individuele opdrachten, samenwerkingsopdrachten en groepsopdrachten;
zelftoetsmogelijkheden;
begrippentrainer.
Doelgroep
Systeemgericht werken in sociale beroepen is geschreven voor hbo-studenten die een sociale opleiding volgen, bijvoorbeeld toegepaste psychologie, social work en pedagogiek. Het boek kan worden ingezet in alle leerjaren van de bachelor. Het boek is ook interessant voor professionals die meer over systeemgericht werken willen weten.
Over de auteur
Sandra van Mameren-Broers werkt voor diverse hbo onderwijsinstellingen. Ze is klinisch- en gezondheidspsycholoog en ervaringsdeskundige, deed wetenschappelijk onderzoek en volgde een intuïtieve opleiding. Ze is docent en onderwijsontwikkelaar, werkte in verschillende zorgsectoren en was vrijwillig coach sociaal netwerk voor Humanitas. Dit boek schreef ze samen met tien andere auteurs en een groot aantal meelezers. Haar ambitie is om bij te dragen aan een samenleving waarin iedereen zichzelf mag zijn.