Dit boek biedt een basis voor verdere ontwikkeling als coach. De coach is een begeleider die niet alleen het leren stimuleert, maar ook zijn expertise aanwendt om het leerproces op gang te brengen. Het sturen en stimuleren van leren vraagt om deskundigheid en zorgvuldigheid.
Aan de hand van een model worden de zes fasen van het coachingsproces beschreven: contract, onderzoek, doelen formuleren, acties formuleren, uitvoeren en evalueren en afsluiten. Het model structureert dit proces en geeft houvast bij het methodisch werken. Voordat zij de fasen van het model nader uitwerken, beschrijven de auteurs de relatie coach-coachee. Deze is een van de belangrijke succesfactoren voor een geslaagd coachingstraject. Ook wordt aandacht besteed aan hoe de coach kan omgaan met feedback, confrontatie en weerstand en aan hoe de coach zijn handelen kan verantwoorden.
Leren coachen is bestemd voor mensen die zich de methodiek van het coachen eigen willen maken: leidinggevenden, personeelsmanagers, opleiders en mensen die collega's (in mensgerichte beroepen) willen coachen. Het boek is ook geschikt voor externe coaches en kan eveneens worden gebruikt in studies en opleidingen.
Marinka van Beek is medegrondlegger van de Opleiding tot coach en de leergang Teamcoach van Hogeschool Windesheim in Zwolle. Zij werkt als zelfstandig coach voor individuen, teams en organisaties. Ineke Tijmes studeerde Duitse Taal- en Letterkundeen volgde de voortgezette opleidingen Vormingswerk, Management en de Supervisorenopleiding. Zij heeft veel ervaring als manager, trainster, docent, (leer)supervisor en coach.