Psychologische gespreksvoering heeft zijn weg gevonden naar een breed scala aan opleidingen in het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs. Daarnaast wordt het boek gebruikt in trainingen en nascholingscursussen. Er zijn inmiddels meer dan 100.000 exemplaren verkocht!
Nieuw in de 16e druk
- Op enkele correcties na is de inhoud van deze druk gelijk aan de vorige, de overzichtelijke opbouw en structuur van het boek zijn gehandhaafd;
- Eigentijds omslag;
- Lay-out van het binnenwerk is opgefrist en voorzien van steunkleur;
- Met unieke toegangscode voor online omgeving.
Met dit boek vergroten de auteurs in de eerste plaats inzicht in de psychologische theorieën die de hulpverlener houvast bieden. Daarnaast biedt het een overzicht van het arsenaal aan concrete vaardigheden dat nodig is voor het voeren van hulpverleningsgesprekken. De auteurs leggen daarbij een duidelijk verband tussen theorie en de toepassing via veel praktijkvoorbeelden.
Na een bespreking van de algemene gezindheid tegenover de cliënt worden aspecten van de cliëntgerichte, de cognitief-psychologische en de sociaal-leertheoretische benaderingen belicht. De auteurs werken de vier rollen voor de hulpverlener verder uit: vertrouwensfiguur, mededeelzame detective, docent en coach. Deze rollen worden geplaatst in een helder gespreksmodel met de fasen probleemverheldering, probleemnuancering en probleembehandeling. Daarna volgen de voor iedere fase kenmerkende gespreksvaardigheden.
De tekst is voortgekomen uit vele jaren ervaring met pratica en trainingen gespreksvoering voor diverse groepen studenten en professionals.
Op www.psychologischegespreksvoering.nl vindt u extra mogelijkheden de stof uit het boek te oefenen aan de hand van vele videofragmenten met voorbeelden, oefeningen, opdrachten en toetsvragen. De combinatie van boek en online materiaal biedt een effectieve ondersteuning van onderwijs en training in professionele hulpverlenings- en coachingsgesprekken.