Iedere (geestes)ziekte heeft een aantal belangrijke gezonde componenten en mogelijkheden. Ziek zijn wil niet zeggen dat mensen niet gezond kunnen func tioneren. Vaak ziet men dat de ziekte op het ene levensgebied veel neemt, maar op het andere levensgebied des te meer geeft. Ook kan de ziekte veel gezonde potentie met zich meebrengen. Wanneer we mensen kunnen leren hun ziekte beter te hanteren zal dezelfde ziekte als bron van gezondheid ervaren worden.
In dit boek wordt duidelijk dat diagnostiek en behandelplanning op ziek en op gezond niveau elkaar veel te bieden hebben. Het boek behandelt de begeleiding van dat therapeutisch leerproces en is op gebouwd uit drie delen.
In het eerste deel krijgt de lezer een kader aangereikt: een filosofie over het therapeutisch leerproces en de achtergrond van het therapeutisch handelen die de basis vormen voor het tweede deel.
In deel twee worden de persoonlijkheidsstructuren behandeld. Ze worden steeds begeleid door een persoonsbeschrijving die aansluit op een gespreksverslag van een therapeutische zitting. Gekoppeld aan de diagnostische gegevens worden ideeën aangedragen die van belang zijn voor de behandelplanning.
In deel drie tenslotte wordt de uitwerking besproken van enkele thera peu tische technieken die in het therapeutische leerproces vaak aan bod komen.
Het boek is bedoeld voor de (therapeutische) praktijk. Het richt zich op the ra peu ten, hulpverleners, begeleiders en opvoeders. Het is toegankelijk voor iedereen die zich professioneel met begeleidingswerk bezighoudt.
Piet Weisfelt studeerde onder meer psychologie en psychotherapie. Hij heeft ruime ervaring op het gebied van onderwijs, organisatiebegeleiding en hulp verlening. Hij is mede-oprichter van Phoenix Opleidingen TA/NLP in Utrecht en is thans werkzaam onder de naam Weisfelt & Partners. Hij publiceerde eerder boeken op het gebied van begeleiding en persoonlijke ontwikkeling.