'Leren rekenen. Werken met de modellen uit het Protocol ERWD*' biedt pabostudenten, leerkrachten en rekencoƶrdinatoren handvatten om hun rekenwiskundelessen af te stemmen op de rekenvaardigheid en de ontwikkeling van de leerlingen, onafhankelijk van de rekenmethode. De grootste problemen in het reken-wiskundeonderwijs worden ervaren vanaf groep 5 maar zijn vrijwel altijd ontstaan in de prille rekenontwikkeling. Door in de periode waarin de basisvaardigheden worden aangeleerd goed af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen, wordt voorkomen dat leerlingen grote rekenachterstand en/of rekenproblemen ontwikkelen. En als deze problemen onverhoopt toch ontstaan zijn, kun je ze ook bij de wortel aanpakken.
Met behulp van de drie modellen (het hoofdfasenmodel, het drieslagmodel en het handelingsmodel) uit het Protocol kun je voor alle leerlingen een stevige rekenbasis creƫren. Deze modellen geven leerkrachten greep op de opbouw van leerlijnen, de bijpassende rekendidactiek en de wijze waarop je de rekenvaardigheid van leerlingen in kaart kunt brengen, kunt analyseren en kunt begeleiden. Elk model wordt in een apart hoofdstuk uitgewerkt. Met opdrachten, vragen en casussen wordt steeds de link naar de beroepspraktijk van de leerkracht gelegd.
In deze grondig herziene derde druk zijn twee nieuwe hoofdstukken toegevoegd. Een hoofdstuk over leerlijnen en doelen met onder andere het rekenmuurtje, de referentieniveaus en passende perspectieven. Daarnaast is er een hoofdstuk over het diagnosticerend onderwijzen waarbij de drie modellen in samenhang worden gebruikt om te signaleren, analyseren en af te stemmen op de rekenvaardigheid van de leerlingen.
Op www.vangorcumstudie.nl is aanvullend materiaal te vinden, zoals (voorbeeld)antwoorden op de reflectievragen, artikelen, filmfragmenten, meer voorbeelden, verwijzingen naar waardevolle websites en oefenopdrachten.
Over de auteurs
Cathe Notten is zelfstandig onderwijsadviseur. Zij was 12 jaar hoofdredacteur van het tijdschrift voor rekenwiskunde-onderwijs 'Volgens Bartjens' en verzorgt begeleiding en nascholing van leraren in het basisonderwijs op het gebied van rekenwiskunde-onderwijs.
Bronja Versteeg is zelfstandig onderwijsadviseur rekenen. Ze begeleidt (s)bo en so scholen bij het versterken van hun rekenonderwijs en het gebruik van passende perspectieven rekenen. Ze verzorgt de RD4 trainingen rekendiagnostiek.
*Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie