"Geschiedenis geven" biedt een totaalpakket voor toekomstige leerkrachten in het Vlaamse lager onderwijs. Het boek geeft niet alleen praktische kennis over didactiek voor het vak geschiedenis op de basisschool, maar het biedt ook talloze verrassende ideeën voor geschiedenislessen en suggesties om verbanden te leggen met andere vakgebieden.
De inhoud van dit boek is volledig toegespitst op het onderwijs in België. De belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen van de oudheid tot de moderne tijd komen voorbij.
Het boek is overzichtelijk opgezet: tien hoofdstukken, één tijdsperiode per hoofdstuk. In elk hoofdstuk wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van België, rijk geïllustreerd en waar mogelijk in internationaal perspectief. Ieder hoofdstuk heeft dezelfde indeling: didactiek, achtergrondinformatie en lessuggesties. Er is veel aandacht voor de lespraktijk. De achtergrondinformatie is helder en duidelijk en legt steeds de link naar de wereld van vandaag.
"Geschiedenis geven" helpt je te doen wat de titel belooft: geschiedenis geven. Op een verantwoorde, goed onderbouwde en inspirerende wijze helpen de auteurs je daarin graag op weg.
Over de auteurs
Sven De Maertelaere studeerde geschiedenis aan de UGent en behaalde daar ook zijn aggregaatsdiploma. Hij gaf eerst les in het secundair onderwijs, zowel in ASO, TSO en BSO- richtingen. Na 10 jaar maakte hij de overstap naar de Arteveldehogeschool. Naast geschiedenis specialiseerde hij zich ook in erfgoededucatie en geïntegreerd werken in het lager onderwijs.
Fien Lauwaerts studeerde geschiedenis aan de UGent, waar ze ook haar lerarendiploma behaalde. Na een job als redacteur voor het Archief voor Onderwijs, een beeldbank voor leerkrachten, combineert ze nu haar passie voor geschiedenis en onderwijs als docente ‘tijd’ in de opleiding lager onderwijs aan de Arteveldehogeschool en als praktijkassistente geschiedenis aan de KU Leuven.
Lieke Vincent studeerde geschiedenis aan de UGent en vervolledigde het met een lerarendiploma. Haar ervaring in geschiedenisonderwijs deed ze voornamelijk op in het secundair onderwijs, waar ze leerlingen begeestert voor geschiedenis. Dit combineert ze met een opdracht aan de Erasmushogeschool in Brussel, waar ze lector ‘mens en maatschappij’ is in de opleiding lager onderwijs.