Interactiewijzer is al 30 jaar een goed wetenschappelijk onderbouwde klassieker in onderwijs en jeugdhulp, zowel voor scholing als voor toepassing in de dagelijkse praktijk.
In Interactiewijzer worden opvoedingsproblemen benaderd als interactieproblematiek: bij de verklaring en oplossing van problemen wordt vooral gekeken naar de wisselwerking tussen het kind en de professionele opvoeder én tussen het kind en andere kinderen. Het problematische gedrag van een kind wordt beschreven vanuit deze wisselwerking, waarbij het risico bestaat dat ongewenste interactionele cirkels in stand worden gehouden. Het boek geeft hiervoor een tweeledige aanpak:
1. De professionele opvoeder krijgt aanwijzingen om zijn pedagogische stijl voor dat kind kritisch te beoordelen en, indien nodig, bij te stellen.
2. Er worden groepssituaties gecreëerd die bij het kind het vanzelfsprekend gebruik van ontbrekende sociale vaardigheden uitlokken.
Deze benadering biedt interessante aanknopingspunten voor zowel analyse als aansluitende handelingsplannen.
Deze 11e editie van Interactiewijzer is weer grondig herzien, geüpdatet en aangevuld. De wetenschappelijke onderbouwing is geactualiseerd en aanvullende groepsprogramma’s zijn ‘evidence-based’ herzien. Daarnaast is er aandacht besteed aan de koppeling met de praktijk. De praktijkvoorbeelden zijn aangevuld: er staan nu meer dan 300 voorbeelden uit de dagelijkse praktijk in het boek!
De inhoud van het boek wordt ondersteund met een online omgeving: interactiewijzer.nl. Hier staan, onder andere: aanvullende en ondersteunende instructievideo’s en veel downloadmateriaal, waaronder gratis software. Ook is er de mogelijkheid om de vragenlijsten online in te vullen.