In Thema’s en Taal staat het verbinden van wereldoriëntatie en taalonderwijs in de groepen 5 t/m 8 centraal. Het boek geeft hiervoor niet alleen de theoretische onderbouwing, maar ook praktische handvatten. Het biedt (toekomstige) leerkrachten concrete voorbeelden voor inhoudsrijk en breed taalonderwijs.
Door middel van thematisch onderwijs kun je verschillende vakgebieden combineren. Uitgangspunt bij het thematiseren is leerlingen actief laten meebepalen wat er geleerd wordt. De eigen verhalen van leerlingen, hun kijk op de wereld, hun verwondering én nieuwsgierigheid spelen een belangrijke rol. Door te handelen, te onderzoeken, te praten, en te lezen en te schrijven worden kennis en vaardigheden inzichtelijk, functioneel en vooral zinvol. De leerkracht verbindt telkens relevante taaldoelen aan deze betekenisvolle reeksen activiteiten. De wereldoriënterende vakken zorgen hierbij voor het verdiepen van het thema door inhoudelijke kennis uit te breiden.
Thema’s en Taal laat zien hoe je het taalonderwijs thematisch en vakoverstijgend kunt inrichten. Na een beschrijving van de basis van thematisch onderwijs, gaan de volgende hoofdstukken in op een specifieke vaardigheid: gesprekken voeren, lezen en schrijven. Er worden uitgebreide (praktijk)voorbeelden gegeven van activiteiten en thema’s, en ook de rol van de docent komt aan bod.
Thema’s en Taal is een handboek voor professionals in de bovenbouw van de basisschool en interne en externe begeleiders. Het boek is geschikt voor gebruik op de pabo en goed bruikbaar bij stages in de praktijk.
Over de auteurs
Bea Pompert (red.) is als leerkracht, IB-er en pabodocent werkzaam geweest. Zij heeft gewerkt als onderwijsontwikkelaar en nascholer en was oprichter van De Activiteit, het Landelijk Centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Bea Pompert is co-auteur van Naar lezen, schrijven en rekenen, Met jou kan ik lezen en schrijven en Lezen en schrijven doe je samen.
Lorien de Koning is deskundig in het werken met oudere leerlingen. Zij heeft in het basisonderwijs gewerkt als bovenbouwleerkracht en als nascholer haar sporen verdiend. Lorien de Koning is auteur van Vakken en Vorming in onderzoek en Leren in en over de wereld.
Tonny Bruin was leerkracht en directeur van een grote basisschool. Ze deed onderzoek naar het functioneren van teams en is nascholer bij De Activiteit. Tonny Bruin is auteur van de brochure Leidinggeven in een OGO-school en deskundig in implementatievraagstukken.