Stel je voor: een school waar iedereen die er leert en werkt dagelijks met plezier naar toe gaat. Je voelt je er prettig, leert veel op een manier die bij je past en je werk geeft voldoening. Je ervaart dat het leven zin heeft doordat je uitgedaagd wordt te worden wie je bent. Een school waar gelachen wordt en waar je verdriet en successen kunt delen.
Zo’n school, die steunt en uitdaagt is een veilige basis van waaruit je jezelf en de wereld kunt ontdekken. En een veilige basis is wat zoveel leerlingen en ook hun leraren, zeker in deze tijd, zo hard nodig hebben.
Conflicten worden daar niet vermeden maar ingezet om de gemeenschap die de school is, sterker te maken. In het gezond omgaan met conflicten leren leerlingen lessen waar zij én de maatschappij een leven lang plezier van hebben. Wie in de fout gaat heeft het recht om de schade die hij/zij heeft veroorzaakt in overleg met de mensen die de schade hebben ondervonden te herstellen om zo zijn/haar plek weer in te nemen.
Hoop, humor en herstel zijn bouwstenen die helpen de Veilige Basis vorm te geven. Hoop omdat leerlingen én docenten het vertrouwen moeten hebben dat een waardevol leven in het verschiet kan liggen, zeker zolang zij met elkaar bereid zijn en de verantwoordelijkheid oppakken hieraan een bijdrage te leveren.
Humor is hierbij de smeerolie die de raderen soepel laat draaien; Herstelrecht de levensvisie die de Veilige Basis nadat die krassen of deuken heeft opgelopen weer laat glimmen.
Hoop, humor en herstel is bestemd voor zowel ervaren als aankomende onderwijsprofessionals. Het kadert op een prettig leesbare wijze theorieën en voedt die met vele praktijkvoorbeelden en verwerkingsopdrachten.
Over de auteur
Jan Ruigrok heeft uitgebreide ervaring op het gebied van herstelrecht in het onderwijs en helpt als provocatief begeleider scholen al tientallen jaren een veilige basis te zijn.