Het handboek Supervisie biedt een didactische methode die professionals in mensgerichte beroepen – zoals social work, de gezondheidszorg en het onderwijs – in staat stelt om inzichten en ervaringen om te zetten in een grotere beroepsbekwaamheid. Het benadert theorie, methodes en praktijk vanuit het perspectief van de supervisant en geeft antwoord op vragen als: Wat is supervisie? Hoe werkt het? Wat heb je eraan?
Essentiële informatie over de supervisiereis wordt verlevendigd met concrete voorbeelden uit de praktijk van supervisie, en met een reflectieve praktijkopdracht aan het einde van elk van de drie delen van het boek. Studenten en meer ervaren praktijkbeoefenaars krijgen zo ondersteuning op hun spannende en hoogstpersoonlijke supervisiereis, en bereiden zich middels de opdrachten al voor op hun supervisiebijeenkomsten en ook op latere zelf-supervisie.
Deze tiende herziene druk is meer geschikt gemaakt voor studenten die voor het eerst kennis gaan maken met supervisie. Daarnaast is het handboek ook praktischer ingestoken; er worden tips en opdrachten aangeboden om zelf te doen, maar ook voor supervisoren om in te zetten voor supervisees. Uiteraard is ook de literatuurlijst geactualiseerd.
Over de auteurs
Erik de Haan is hoogleraar organisatieontwikkeling en coaching bij de Vrije Universiteit, verzorgt beroepsopleidingen coaching en supervisie vanuit Ashridge Centre for Coaching bij de Hult International Business School, en werkt daarnaast als organisatieadviseur en psychodynamisch psychotherapeut.
Willemine Regouin-van Leeuwen was supervisor en betrokken bij de opleiding van supervisoren. Ook doceerde zij onder meer filosofie in het hoger beroepsonderwijs.