Het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg is in deze geheel herziene 8e druk volledig geactualiseerd. De inhoud sluit daarmee weer aan bij de ontwikkelingen binnen de JGZ anno nu. Denk aan thema's als aansluiting bij ouder/kind, culturele diversiteit, flexibilisering en samenwerking met betrokken partijen rondom het kind en het gezin. Er is ook aandacht voor actuele onderwerpen. Zo bevat het boek verdiepende paragrafen over:
- hechting,
- maatschappelijke problemen rondom overgewicht,
- chronische stress,
- online alliantie (Hoe biedt je online opvoedondersteuning aan ouders/ jongeren? Wat maakt een online consult anders dan een face-to-face gesprek?),
- en face-to-face consult voering in de JGZ.
De opbouw van het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg is grotendeels gehandhaafd. Er is een nieuw openingshoofdstuk toegevoegd waarin de JGZ wordt beschreven en basisinformatie voor de professional is opgenomen, onder andere gerelateerd aan de Preventieagenda.
De vijf daarop volgende hoofdstukken behandelen de ontwikkelings-specifieke elementen van kind en jeugdige in de verschillende leeftijdsfasen. Dat gebeurt steevast in dezelfde volgorde, gebaseerd op het VTV-model van het RIVM. Een hoofdstuk begint met een typering van de leeftijdsfase, gevolgd door een beschrijving van de normale groei en ontwikkeling. Daarna is er aandacht voor leefstijl, mogelijke bedreigingen en het zorgsysteem.
Het laatste hoofdstuk behandelt overkoepelende thema’s, zoals chronische stress en ouderschap in bijzondere situaties (bijv. LGBTI-ouderschap, gescheiden, alleenstaand, samengesteld gezin, pleeggezin, adoptie e.d.).
Deze herziening richt zich op hbo-v-studenten en jeugdverpleegkundigen (in opleiding), maar kan ook worden gebruikt als naslagwerk voor artsen, verpleegkundigen en overige beroepsgroepen werkzaam binnen de JGZ.
Deze uitgave is tot stand gekomen in samenwerking met het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.
Bij deze uitgave hoort ondersteunend digitaal materiaal, zie www.vangorcumstudie.nl.