Kinderen begeleiden en stimuleren is boeiend, aantrekkelijk en uitdagend. Er speelt zich in de basisschoolperiode dan ook enorm veel af op het gebied van leren, evenals op sociaal en emotioneel gebied. Kennis van de processen die zich in de basisschoolperiode voltrekken is voor de (aankomende) leerkracht dan ook essentieel.
Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. In de tekst en in het digitale lesmateriaal op www.lerarencampus.nl staan herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, vanuit de praktijk van het onderwijs en daarvoor ook direct toepasbaar. De tekst is deels gebaseerd op het succesvolle boek De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op lichamelijk, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Bij elke leeftijdsfase is in de herziene vierde druk de toenemende invloed van multimedia beschreven.
Actuele onderwerpen als genderontwikkeling, hersenontwikkeling, neurocognitieve ontwikkeling, mindset en een andere kijk op ontwikkelingspsychologen komen aan de orde. In deze vierde druk is de hechtingstheorie van Bowbly opnieuw opgenomen op uitdrukkelijk verzoek van docenten ontwikkelingspsychologie die het boek in hun opleiding gebruiken.
Ten slotte biedt Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die meer inzicht biedt in het eigen functioneren als leerkracht met kinderen. Ook de reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekend boek voor pabo-studenten, en ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die in het basisonderwijs werken.