Het werkt verhelderend opvoedingsproblemen te benaderen als interactieproblematiek. Met deze uitspraak wordt bedoeld dat bij de verklaring en de oplossing van problemen vooral gekeken wordt naar de wisselwerking tussen het kind en de professionele opvoeder én tussen het kind en andere kinderen.
Interactiewijzer geeft hiervoor een tweeledige aanpak:
1. De professionele opvoeder krijgt aanwijzingen om zijn pedagogische stijl voor dat kind kritisch te beoordelen en, indien nodig, bij te stellen.
2. Er worden groepssituaties gecreëerd die bij het kind het vanzelfsprekend gebruik van ontbrekende sociale vaardigheden uitlokken.
De adviezen zijn toegesneden op de dagelijkse praktijk in de groep en bieden zo interessante aanknopingspunten voor diagnostische beschrijvingen en handelingsplannen.
Interactiewijzer heeft terecht een vaste plaats verworven in jeugdhulp, onderwijs en opleidingsinstellingen. Ook in deze 10e editie verwerkten de auteurs weer feedback van de vele gebruikers. Het boek is nu afgestemd op multimediaal gebruik. Het is uitgebreid met ondersteunend online-materiaal zoals vragenlijsten en een videokanaal met extra toelichtingen. Dit materiaal is te bekijken via www.lerarencampus.nl en www.vangorcumstudie.nl. De bijbehorende computerprogramma's zijn vanaf deze druk gratis te downloaden via www.interactiewijzer.nl. Verder zijn teksten geactualiseerd en is de indeling van het boek gebruiksvriendelijker geworden.
De auteurs zijn beiden klinisch psycholoog en hebben een ruime ervaring binnen de (semi-)residentiële hulpverlening en het (speciaal) onderwijs.
De handelingsgerichtheid neemt door Interactiewijzer toe omdat de opvoeder bij de advisering wordt betrokken en op zijn eigen bijdrage in de problematische interactie wordt aangesproken.
Noëlle Pameijer in De Psycholoog
Het is de auteurs gelukt complexe, hoog abstracte interactie- en systeembegrippen te vertalen naar de pedagogische praktijk van alledag.
Harrie van Leeuwen, kinder- en jeugdpsychiater, Amsterdam
De auteurs gebruiken een invalshoek die in de jeugdhulpverlening te weinig wordt benut. Dat het ene gedrag het andere uitlokt, wordt misschien wel onderkend, maar te weinig gebruikt als startpunt voor interventies.
Jan van der Ploeg in Tijdschrift voor Orthopedagogiek
De auteurs geven hele concrete, praktische maar bovenal realistische richtlijnen voor de opvoeder om probleemgedrag te lijf te gaan.
Rob Keukens in Onderwijs en Gezondheidszorg