Methodisch handelen in de logopedie / Druk 4

Voorzijde
Huidige versie niet beschikbaar:

Methodisch handelen in de logopedie / Druk 4

ISBN: 9789023255277
Uitgever: Koninklijke Van Gorcum
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Henriëtte Kuiper
Druk: 4
Pagina's: 168
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2017
NUR: Logopedie

Logopedisten behandelen cliënten met stem-, spraak-, taal- en gehoorproblemen, met neurologische problemen als afasie, dysartrie en cliënten met slikstoornissen. Ze werken in het speciaal (basis)onderwijs, de eerstelijns en tweedelijns zorg en in de intramurale gezondheidszorg.

Methodisch handelen in de logopedie is geschreven ter ondersteuning van het professionele handelen van de logopedist. Het boek biedt een referentiekader voor systematische diagnostiek en behandeling, reflectie en evaluatie. Het is een praktisch boek, overzichtelijk opgebouwd met duidelijke voorbeelden en oefenopdrachten.

Deze vierde druk is geactualiseerd op grond van nieuwe ontwikkelingen in de beroepspraktijk, waaronder Evidence Based Logopedie, Directe Toegankelijkheid, de nieuwe Richtlijn logopedische dossiervorming en het beroepsprofiel. Eenheid

van taal en denken is nodig bij interdisciplinaire samenwerking en komt bovendien ten goede aan de cliënt. Daarom is er speciale aandacht voor het handelen in termen van ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health)en ook voor ICF-CY (for Children and Youth).

Methodisch handelen in de logopedie is primair een studieboek voor studenten Logopedie. Docenten aan de opleiding Logopedie en stagebegeleiders gebruiken dit boek bij onderlinge afstemming. In Kwaliteitskringen Logopedie gebruiken logopedisten dit boek bij collegiale consultatie rond casuïstiek.

Over de auteur

Henriëtte Kuiper werkte als logopedist in Groningen en in Thessaloniki. Als docent aan de opleiding Logopedie in Groningen ontwikkelde zij samen met collega's het studieonderdeel Methodisch handelen. Als andragoloog houdt zij zich bezig met kwaliteitszorg, methodiekontwikkeling, aansluiting tussen opleiding en arbeidsmarkt, en met veranderingsprocessen in therapie en onderwijs.