Logopedisten behandelen cliënten met stem-, spraak-, taal- en gehoorproblemen, met neurologische problemen als afasie, dysartrie en cliënten met slikstoornissen. Ze werken in het speciaal (basis)onderwijs, de eerstelijns en tweedelijns zorg en in de intramurale gezondheidszorg.
Methodisch handelen in de logopedie is geschreven ter ondersteuning van het professionele handelen van de logopedist. Het boek biedt een referentiekader voor systematische diagnostiek en behandeling, reflectie en evaluatie. Het is een praktisch boek, overzichtelijk opgebouwd met duidelijke voorbeelden en oefenopdrachten.
Deze vierde druk is geactualiseerd op grond van nieuwe ontwikkelingen in de beroepspraktijk, waaronder Evidence Based Logopedie, Directe Toegankelijkheid, de nieuwe Richtlijn logopedische dossiervorming en het beroepsprofiel. Eenheid
van taal en denken is nodig bij interdisciplinaire samenwerking en komt bovendien ten goede aan de cliënt. Daarom is er speciale aandacht voor het handelen in termen van ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health)en ook voor ICF-CY (for Children and Youth).
Methodisch handelen in de logopedie is primair een studieboek voor studenten Logopedie. Docenten aan de opleiding Logopedie en stagebegeleiders gebruiken dit boek bij onderlinge afstemming. In Kwaliteitskringen Logopedie gebruiken logopedisten dit boek bij collegiale consultatie rond casuïstiek.
Over de auteur
Henriëtte Kuiper werkte als logopedist in Groningen en in Thessaloniki. Als docent aan de opleiding Logopedie in Groningen ontwikkelde zij samen met collega's het studieonderdeel Methodisch handelen. Als andragoloog houdt zij zich bezig met kwaliteitszorg, methodiekontwikkeling, aansluiting tussen opleiding en arbeidsmarkt, en met veranderingsprocessen in therapie en onderwijs.