Geschiedenis geven biedt een totaalpakket voor toekomstige leerkrachten in het basisonderwijs. Het boek geeft niet alleen praktische kennis over didactiek voor het vak geschiedenis op de basisschool, maar het biedt ook talloze verrassende ideeën voor geschiedenislessen en suggesties om verbanden te leggen met andere vakgebieden.
Daarnaast brengt het boek de kennis van studenten op peil om te voldoen aan de Kennisbasis Geschiedenis en is het een goede voorbereiding op de entreetoets.
Deze herziene editie is aangepast aan de eisen van deze tijd. De didactische aspecten komen uitgebreider aan bod. Zo is er meer aandacht voor het ontwikkelen van tijdsbesef, historisch denken en redeneren, cultureel erfgoed en omgevingsonderwijs. Daarnaast is er aandacht voor nieuwe ontwikkelingen, zoals: Wetenschap en Technologie, de onderzoeksvaardigheden van kinderen, the 21st century skills en Onderwijs2032.
Het boek is overzichtelijk opgezet: tien tijdvakken, één tijdvak per hoofdstuk. Elk hoofdstuk besteedt aandacht aan de historische canon van Nederland. Ieder hoofdstuk heeft dezelfde indeling: didactiek, achtergrondinformatie en lessuggesties. Er is veel aandacht voor lesvoorbereiding. De achtergrondinformatie is helder en duidelijk en legt steeds de link naar de wereld van vandaag.
Meereke Bosua begon als leerkracht basisonderwijs en studeerde vervolgens Geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht. Haar passie voor basisonderwijs en Geschiedenis combineert ze nu al jaren op het Instituut Theo Thijssen van de HUpabo in Utrecht.
Ron de Bruin († 2014) was een bevlogen pabo-docent en alleskunner aan de Hogeschool Rotterdam. Hij stond aan de basis van diverse basisschoolmethoden.