Werken met begaafde leerlingen in de klas

pedagogische sensitiviteit als leidraad

Voorzijde
Inkijkexemplaar
Huidige versie niet beschikbaar:

Werken met begaafde leerlingen in de klas

ISBN: 9789023254416
Uitgever: Koninklijke Van Gorcum
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Anouke Bakx Esther de Boer Ton van Houtert Maartje van den Brand
Druk: 1
Pagina's: 192
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2016
NUR: Didactiek

Passend Onderwijs voor alle kinderen zorgt er voor dat ook de ontwikkeling van de begaafde leerling de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt. Het goed in kaart brengen van de onderwijsbehoeften van deze leerlingen blijft voor menig leerkracht een hele opgave, terwijl uitdagend onderwijs voor deze leerlingen hard nodig is.

Werken met begaafde leerlingen in de klas is geschreven voor leraren basisonderwijs in opleiding en leraren die in een basisschoolklas lesgeven. Het boek bevat verdiepende informatie, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Deze inzichten zijn vertaald naar praktische handvatten en tips voor het werken met deze leerlingen in de klas. Aan de hand van casussen uit de praktijk worden diverse relevante thema's behandeld, zoals motivatie, metacognitie en hooggevoeligheid. Rode draad in het boek is de vraag: Wat zou jíj als leerkracht basisonderwijs kunnen doen om deze begaafde leerlingen op een goede manier te ondersteunen?

In het boek geven we ook diverse handreikingen om in de klas aan de slag te gaan. Uitgangspunt hierbij is steeds 'het goed kijken naar en begrijpen van de begaafde leerling'. De wijze waarop we handreikingen en tips hebben geformuleerd sluit aan bij het kijken naar en werken met begaafde leerlingen vanuit een pedagogisch sensitief perspectief. Daarbij sluiten we aan bij recente inzichten ten aanzien van de zijnskant ofwel de gevoeligheid van begaafde leerlingen.

Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via www.lerarencampus.nl. Om het materiaal te kunnen bekijken en gebruiken dien je een (gratis) account op Lerarencampus te hebben of aan te maken.

Anouke Bakx is lector Leren en Innoveren aan de Fontys Hogeschool Kind en Educatie.

Esther de Boer is onderwijsadviseur bij KPC groep en ECHA- specialist.

Maartje van den Brand is coördinator Talentontwikkeling bij het samenwerkingsverband Plein 013. Ton van Houtert is pabodocent aan de Fontys Hogeschool Kind en Educatie.