Meer dan lezen

over geletterdheid, geletterdheidsontwikkeling en leesonderwijs

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
44,00
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 41,80 i
+
Bestel
ISBN: 9789023253501
Uitgever: Koninklijke Van Gorcum
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Jan Berenst Sjoeke Faasse Anke Herder Maaike Pulles
Druk: 1
Pagina's: 280
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2016
NUR: Taalonderwijskunde

Om mee te kunnen doen in de maatschappij is het noodzakelijk dat mensen met informatie kunnen omgaan. Dat is de kern van wat we 'geletterdheid' noemen. Maar informatie is tegenwoordig niet alleen in teksten aanwezig; die is ook vaak visueel van aard of in een combinatie van tekst en beeld te vinden, zeker als we die via internet bekijken. Bovendien is die informatie er in allerlei genres, van prentenboeken tot krantenartikelen en van digitale instructies tot - soms ook verfilmde - verhalen. Leesonderwijs in een brede zin van het woord, is er dan ook op gericht leerlingen te helpen die informatiewereld om hen heen te doorgronden, te beleven, functioneel in te zetten en daar met elkaar over te communiceren.

Meer dan lezen laat (toekomstige) leerkrachten zien hoe hun leerlingen op zeer uiteenlopende manieren met teksten en met informatie in het algemeen om kunnen gaan en hoe je ze daarin kunt begeleiden. Maar vooral ook hoe je daarbij aan kunt sluiten op hun natuurlijke nieuwsgierigheid naar wat er in de wereld omgaat en op de praktijken die de leerlingen zelf al ontwikkeld hebben. Lezen en geletterdheid worden in dit boek behandeld als iets waar leerlingen het nut van zouden moeten ervaren, maar waar ze vooral ook plezier aan moeten beleven.

Het boek biedt (toekomstige) leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs op deze manier een dieper inzicht in geletterdheid en handvatten voor motiverend leesonderwijs in de brede zin van het woord. Ook besteden de auteurs veel aandacht aan de verschillen tussen leerlingen en de consequenties daarvan voor hun geletterdheidsontwikkeling, voor het belang van voorlezen en van leesbevordering. Maar ook de problematiek van laaggeletterdheid en van de manieren waarop leesvaardigheid kan worden geƫvalueerd, komt aan de orde. De auteurs hebben zich daarbij georiƫnteerd op de kennisbases van de lerarenopleidingen voor basisonderwijs (pabo) en Nederlands voortgezet onderwijs.