Werkvormen zijn de bouwstenen van een goede vakdidactiek. Zeker sinds de invoering van het Europees Referentiekader (ERK) is kennis over de taal minder relevant. Het doel is dat de leerling de taal kan gebruiken: hij moet deze zelfstandig kunnen lezen, luisteren, schrijven en spreken. Bovendien onthouden leerlingen die iets al doende leren, langer en beter wat ze hebben geleerd.
Maar waar vind je als (aankomende) leraar Duits, Engels of Frans de tijd om rustig nieuwe werkvormen te bedenken en deze voor te bereiden? In Vreemdetalenonderwijs geven bieden de auteurs uitgewerkte werkvormen in de context van vakdidactisch denken.
Aan de hand van 11 hoofdstukken geven ze niet alleen een overzicht van wat de vakdidactiek tot nu toe bracht, maar
vertalen ze ook de belangrijkste punten uit verschillende theorieën naar praktische tips. Na deze basics volgt een
bouwdoos met allerlei werkvormen die direct toegepast kunnen worden.
Linda Boersma, Inge Elferink en Matthias Mitzschke zijn als lerarenopleider voor de talen Engels, Frans en Duits actief in het vreemdetalenonderwijs. Met 11 coauteurs uit het vakgebied maakten zij een praktische uitgave waarmee (aankomende) leraren effectief én eigentijds vreemdetalenonderwijs kunnen geven. Het biedt een overzicht over het geheel van het onderwijs in vreemde talen, voor zowel onderbouw als bovenbouw.