Veel kinderen komen op de basisschool niet uit de verf. Volgens de Onderwijsraad presteert een zevende van de leerlingen onder zijn of haar niveau. Onderpresteren staat dan ook volop in de belangstelling. Een lezing over het onderwerp kan rekenen op massale inschrijving en het woord maakt in ieder gezelschap een levendige discussie los.
Niet alleen hoogbegaafde kinderen, maar ook leerlingen van gemiddelde intelligentie kunnen om allerlei redenen ontmoedigd raken en afhaken. Als het leren langere tijd stagneert, kan een taai gedragspatroon de kop opsteken. Gedrag dat de schoolloopbaan en het zelfvertrouwen van het kind beschadigt. Gelukkig is hier op de basisschool al veel tegen te ondernemen.
Ouders en leerkrachten zien vaak wel dat er iets misgaat, met nadelige gevolgen voor de kinderen, maar ze hebben er geen antwoord op. Dit boek brengt helder in kaart hoe je onderpresteren herkent, wat de oorzaken kunnen zijn en wat je er aan kunt doen.
'Onderpresteren op de basisschool' is een toegankelijk boek dat leerkrachten en ouders inspireert en ondersteunt bij het begeleiden van het leerproces. Met behulp van het model van de Leercirkel kun je werkhoudingsproblemen signaleren en onderpresteren voorkomen: je ziet waar het leren vastloopt en hoe je er weer een positieve draai aan kunt geven.
Meer informatie: www.onderpresteren.nl