Het werkveld van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) is een dynamisch werkveld,
daarover kan weinig misverstand bestaan. In zeven jaar tijd is er zo veel
veranderd, dat het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg - in zijn inmiddels
ruim 60-jarig bestaan uitgegroeid tot een standaardwerk - weer toe is aan een
herziening: de geheel herziene zevende druk die nu voor u ligt. De inhoudelijke
veranderingen zijn legio; wat is gebleven, is de vertrouwde tweedeling van het
leerboek: deel A houdt zich bezig zich met de beleidsmatige en organisatorische
kant; deel B richt zich als vanouds op de inhoudelijke aspecten.
Het boek opent met een verantwoording van de keuze voor het model van de
gezondheidsdeterminanten van Lalonde als organisatiekader voor het leerboek.
Deze vier determinanten - het interne milieu van de mens, het externe milieu,
de leefstijl en het zorgsysteem - worden vervolgens één voor één uitvoerig
besproken. Het tweede hoofdstuk plaatst de JGZ in een historisch perspectief,
dat eens te meer duidelijk maakt hoezeer deze vorm van zorg wordt bepaald
door de specifieke, sociaaleconomische en maatschappelijke omgeving. In het
daarop volgende hoofdstuk worden de positie, de organisatie en de financiering
van de JGZ besproken. Vervolgens staat de uitvoering centraal, met onder meer
aandacht voor het basistakenpakket, de interne samenwerkingspartners van
de JGZ, de kwaliteitszorg en de implementatie van de zorg. De beide laatste
hoofdstukken gaan respectievelijk in op de externe partners van de JGZ en de
belangrijkste wet- en regelgeving.
Het Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg, deel A is niet alleen goed
bruikbaar binnen de gezondheidszorg- en welzijnsopleidingen op HBO- en
academisch niveau, het vormt tevens een gedegen naslagwerk voor artsen,
verpleegkundigen en de overige beroepsgroepen werkzaam binnen de JGZ.