Gemotiveerde leerlingen verwerken leerstof grondiger, zitten beter in hun vel en hebben een kleinere kans op schooluitval. Leerlingen zijn echter niet altijd gemotiveerd en de redenen hiervoor zijn divers. Het gedrag van docenten tijdens de les blijkt een belangrijke én ontwikkelbare factor te zijn. Dit boek beschrijft hoe je als docent verschillende elementen in de kop, de romp en de staart van je les praktisch en evenwichtig kan inzetten. Met als belangrijkste doel: de kwaliteit van de motivatie van je leerlingen (nog) verder te vergroten. Waarom? Vertaalt inzichten uit de cognitieve psychologie naar concreet gedrag. Geeft je een gemeenschappelijke taal om met je collega's aan de slag te gaan Wat? Overzicht van elementen die je in de verschillende fases van je les kan inzetten Voorbeelden van motiverend en demotiverend docentgedrag Beschrijving van het motiverende evenwicht Praktische suggesties om de elementen toe te passen in je les Casuïstiek om de theorie te verbinden aan de (eigen) praktijk Voor wie? Beginnende é;n ervaren docenten in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs / secundair onderwijs Studenten in de lerarenopleiding