Deze uitgave bundelt de uitkomsten van de eerste systematische studie naar de uitspraken van de Klachten- en Geschillencommissies op het terrein van de effectendienstverlening. Hoofdvraag: in hoeverre wordt het rechtsbeginsel toegankelijkheid verwezenlijkt in alternatieve procedures van geschilbeslechting? De analyse maakt de uiteenlopende causale verbanden tussen onderliggende thema#s inzichtelijk. Wordt het rechtsbeginsel toegankelijkheid verwezenlijkt in alternatieve procedures van geschilbeslechting op het gebied van effectendienstverlening? Lange tijd ontbrak het aan een systematische analyse omtrent dit complexe vraagstuk. Toegankelijkheid, ADR en effectendienstverlening beschrijft het eerste grootschalige onderzoek naar het toegankelijkheidsbeginsel in geschilbeslechting. Het grensverleggende karakter van deze analyse blijkt alleen al uit de indrukwekkende omvang van de verzamelde informatie. Voor een integraal onderzoek was het noodzakelijk alle uitspraken op dit terrein te betrekken, te beginnen in 1982 en eindigend in 2015. De uitgave staat uitvoerig stil bij het reglementair kader van geschilbeslechting. U krijgt aan de ene kant inzicht in relevante historische ontwikkelingen, die onder meer tot uitdrukking komen in de geleidelijke codificatie van uitspraken. Aan de andere kant verschaft de grote hoeveelheid data een rijker beeld van voorheen onontgonnen causale verbanden tussen onderliggende thema#s en de hoofdonderwerpen. Tal van onderwerpen, die veelal rechtstreeks voortvloeien uit de Reglementen, worden diepgaand geanalyseerd. Elke uitkomst wordt helder teruggekoppeld naar het centrale vraagstuk over de positie van het toegankelijkheidsbeginsel in geschilbeslechting. Hierdoor krijgt de lezer inzicht in de samenhang tussen de thema#s. Mede dankzij de uitvoerige inleiding per thema, slaagt de uitgave erin dit complexe vraagstuk voor een breed publiek inzichtelijk te maken. Deze publicatie is bovenal interessant voor advocaten en gemachtigden die het financiƫle recht in hun portefeuille hebben, alsmede voor medewerkers van financiƫle dienstverleners die werkzaam zijn op het terrein van klachtbehandeling en juridische zaken.