Vooruit Themaboek: Oefenen met creatief denken is specifiek bedoeld voor deze categorie leerlingen. Dit zeer praktische lesmateriaal daagt hen uit om creatief te (leren) denken. Wie creatief denkt, is in staat om problemen op te lossen vanuit verschillende invalshoeken. Soms betekent dat inzoomen op een probleem, soms juist uitzoomen. Maar ook vrij kunnen associëren hoort daarbij. Én het besef dat je soms (op tijd) moet samenwerken om een probleem op te lossen in plaats van je dat in je eentje probeert te doen. Vooral denkstappen belangrijk Bij deze methode valt op dat duidelijk niet de uitkomst centraal staat - het product - maar juist het proces ernaartoe. Dus: welke denkstappen zijn er nodig, en in welke volgorde, om tot een - of de - juiste oplossing op te komen? De leerlingen oefenen met deze methode hun taal- en rekenvaardigheid, maken collages, tangrampuzzels en lossen raadsels op. Ook gaan ze aan de slag met een aantal experimenten. De basis van dit lesmateriaal ligt in de theorie van Robert Steinberg. Hij onderscheidt drie intelligentiepijlers: analytisch, creatief en praktisch denken. De oefeningen zijn erop gericht dat de leerling hoofd- en bijzaken leert te onderscheiden, patronen te herkennen en objectief te observeren. Maatwerk en klassikaal U kunt de methode gebruiken voor individuele begaafde leerlingen, voor speciale verrijkingsgroepjes, maar ook voor uw gehele klas. Wanneer u de methode klassikaal gebruikt, kan dit u helpen om tot dan toe onopgemerkte slimme leerlingen te ontdekken - al had u daar vast enig vermoeden van. Al met al is dit een zeer veelzijdige, praktische methode, die het leerplezier van uw begaafde leerlingen aanmerkelijk verhoogt.