Er is veel geschreven over leren, maar goede en toegankelijke overzichtswerken zijn er nauwelijks. Een basiswerk over leren in en om organisaties ontbrak tot nu toe al helemaal. Die constatering bracht Manon Ruijters en Robert-Jan Simons ertoe een ambitieus project te beginnen: een basisboek maken waarin een brug wordt geslagen tussen theorie en praktijk. Een boek waarin 50 gezichtsbepalende concepten rond leren en ontwikkelen terug te vinden zijn.
Dat boek schreven ze niet alleen, maar samen met ruim vijftig auteurs, mensen uit wetenschap en praktijk, met allen een eigen kleur. Zo ontstonden er 50 toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers, geschreven door deskundigen die niet alleen de theorie helder en zonder overbodige poespas overbrengen, maar hun persoonlijke fascinatie voor, ervaring met en kritische reflectie op het onderwerp uit de doeken doen.
De 'Canon van het leren' is een boek waarin de auteurs iets van hun liefde voor het vak overdragen en nieuwsgierigheid wekken. Het is bestemd voor praktijkmensen: trainers, opleiders en adviseurs die zich bezighouden met leren in en om organisaties in de meest brede zin van het woord. Managers, wetenschappers en studenten vinden verdieping in de Canon.
Kortom: de 'Canon van het leren' is een boek voor iedereen die iets van de achtergrond van leerconcepten wil weten, van de mens achter dat concept, en van de mogelijkheden en beperkingen van het concept. En dat alles op een toegankelijke en persoonlijke manier.