Dit boek biedt ondernemers maatwerk voor het waarderen van kleine en middelgrote ondernemingen. De huidige theorie is volgens de auteurs ontoereikend om een vertaalslag naar het MKB te kunnen maken. Met hun oplossing krijgen ondernemers een reëel beeld van de waarde en prijs van hun onderneming!
Concreet doel van dit boek is ondernemers die overwegen hun bedrijf te verkopen te informeren over de 'ins' en 'outs' die daarbij een rol spelen. Het gaat dan om het waarderen van de aandelen van het bedrijf of de activiteiten van de onderneming. Als waarderingsmethode zijn de auteurs voorstander van het toepassen van de 'discounted cashflow'-methode.
Na analyse van gegevens uit het verleden, worden de toekomstige vrije kasstromen geprognosticeerd. Aansluitend wordt de toe te passen vermogenskostenvoet bepaald middels de 'build-up'-methode.
Belangrijk vinden zij ook om met behulp van Economic Value Added (EVA) vast te stellen of er waarde wordt gecreëerd of vernietigd. Dat een lans wordt gebroken voor het regelmatig toepassen van de DCF- én EVA-methode ligt in de lijn van hun denken over 'het in control houden' van de bedrijfsactiviteiten.