Dit is een boek met een vernieuwende inhoud op het gebied van interveniëren en veranderen. Het geeft een overzicht van de nieuwste interventies die gericht zijn op betekenis geven en interactie. Al deze interventies stammen uit een sociaalinterpretatief perspectief,waarin mensen met elkaar situaties duiden, visies en betekenis ontwikkelen, tot actie en handelen komen en zo vernieuwingen tot stand brengen.
In dit boek wordt een overzicht gegeven van de wortels en basisprincipes die ten grondslag liggen aan deze interventies. De kern van het boek bestaat uit achttien concrete interventiebeschrijvingen. In deze beschrijvingen wordt ingegaan op de achtergronden van deze interventies, de werkzaamheid, de condities waaronder ze werken en de ervaringen die zijn opgedaan.
Het gaat over de volgende interventiemethodieken:
– Verhalen vertellen en werkelijkheden onderzoeken: door het vertellen van verhalen brengen mensen symbolieken tot leven.
– Historie onderzoeken en geschiedenis maken: door samen geschiedenis te maken en het verleden te reconstrueren kan men kennis ontwikkelen en veranderingen in gang zetten.
– Waarderend verkennen en toekomst verbeelden: het creëren van open en actiegerichte processen om te zoeken naar wat mensen bindt en naar een visie op de toekomst.
– Zoeken naar dynamische patronen en uitwisselen van betekenissen: als onderliggende patronen zichtbaar worden, is het makkelijker te begrijpen waarom veranderingen stagneren.
– Leren reflecteren en leerprocessen vormgeven: hoe je kunt komen in een collectief proces van reflectie en betekenisgeving. Wat zijn de condities voor collectieve leerprocessen?
– Reflecteren op handelen en streven naar schoonheid: eigen professionaliteit ontwikkelen door zelf te reflecteren op wat je drijft en doet. En kan schoonheid een leidend principe zijn?
Het boek wordt afgesloten met een kritische reflectie op deze methodieken:waar staan we? En een vooruitblik naar nieuwe
experimenten en uitdagingen.
'Interveniëren en veranderen' is bedoeld voor professionals in organisaties die op de hoogte willen zijn van de nieuwste ontwikkelen op het vakgebied van de veranderkunde en die op zoek zijn naar nieuwe inzichten en mogelijkheden voor veranderen en vernieuwen. Het boek is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs en deelnemers aan postacademische leergangen die willen werken aan het doordacht en geïnspireerd veranderen van organisaties.
Onder redactie van Jaap Boonstra en Léon de Caluwé.
Overige auteurs:
Adriaan Bekman
François Breuer
Tineke Abma
Gerhard Smid
Godfried den Boer
Vittorio Busato
Liesbeth Halbertsma
Tonnie van der Zouwen
Leen van Driel
Gemma van der Ploeg
Annemieke Stoppelenburg
Luk Dewulf
Luc Verheijen
Carla Vliex
Hans Vermaak
Hans de Sonnaville
Dick van Ginkel
Mariëtte Thijssen
Brechtje Kessener
Katrien Termeer
André Wierdsma
Kilian Bennebroek Gravenhorst
Henk van de Graaf
Julien Haffmans
Mathieu Weggeman
Irene Lammers
Jac Geurts
Jurriaan Altena
Bart Geluk