Alles moet tegelijk worden gedaan en alles moet morgen klaar zijn. Projecten en andere activiteiten buitelen over elkaar heen: er komt voortdurend werk bij, er gaat niets af. Klanten, leveranciers, overheden en bestuurders: iedereen heeft zijn wensen in contacten met organisaties. Men wil resultaten zien en afrekenen op prestaties: het moet in één keer goed, het moet nu klaar en 'ik wil er niet te veel voor betalen'. Situaties waar velen van u dagelijks mee worden geconfronteerd.
Een samenhangende aanpak is dan vaak nodig om aan dergelijke verlangens tegemoet te komen. Programmamanagement is een passende aanpak, omdat niet alleen de producten en projectresultaten centraal staan, maar meer nog de doelen: de gewenste mooiere samenleving of de voor klant én werknemer prettiger organisatie. Daarvoor tijdelijk de goede dingen doen, in een duidelijke prioriteitsvolgorde, met de daarvoor benodigde middelen (tijd, geld en aandacht). Dat is programmamanagement.
Deze tweede geheel herziene uitgave van Programmamanagement laat zien hoe programmamanagement werkt en wat de ervaringen zijn met deze aanpak in diverse organisaties in Nederland. Sinds het begin van deze eeuw zijn erg veel managers in organisaties met programmamanagement aan de slag gegaan. Regelmatig verschijnen in kranten advertenties met vacatures voor programmamanagers. Uiteraard geven de auteurs u de nodige praktische tips en waarschuwen u voor de valkuilen. Ook hebben zij collega's bereid gevonden vanuit hun ervaring dieper in te gaan op enkele cases. De toegevoegde waarde van programmamanagement wordt steeds duidelijker.