Inkoop maakt een ongekend snelle ontwikkeling door. Pioniers betreden ongebaande paden en ontdekken steeds nieuwe kansen. Inkoop, van oorsprong een ervaringsvak, komt ook conceptueel tot ontwikkeling. ‘Inkoop – een nieuw paradigma’ wil inkoop uit haar functionele isolement halen en tot een volwaardige partner in business laten uitgroeien.
Gerco Rietveld introduceert in zijn boek de businessgedreven inkoop als nieuwe generatie ter vervanging van de huidige, klassieke inkooppraktijk. Pleidooien hiertoe bestaan al lang, maar de weg daar naartoe is niet eerder beschreven.
Rietveld beschrijft een nieuw inkoopconcept. Organisaties moeten volgens Rietveld (kern)leveranciers integreren in de businessstrategie. De besturing van een organisatie – publiek of privaat – kan niet beperkt blijven tot de prestaties van de eigen organisatie. De prestaties van de toeleverketens maken daar een onlosmakelijk deel van uit.
Voor wie
Dit nieuwe inkoopconcept is ‘verplichte kost’ voor echte inkoopleiders, maar minstens zo interessant voor managers die leiding geven aan inkoop, voor businessstrategen en voor managers die de kansen in de inkoopmarkt willen benutten om hun organisatie succesvoller en weerbaarder willen maken.
Dit boek richt zich op hen die richting en leiding geven aan inkoop. En op hen die onderweg zijn naar die positie. Wie meer van inkoop wil begrijpen, kan niet om dit boek heen.
De auteur
Gerco Rietveld was oprichter en directeur van het eerste inkoopadviesbureau in Nederland. Nu is hij onder meer bestuurslid van de Westerse denktank Future Purchasing Research Foundation en strategy consultant bij advies- en onderzoeksbureau Significant. Eerder had Rietveld bancaire functies bij NMB Bank en gaf hij leiding aan concerninkoop van ING Groep.