Dagelijks kom je in aanraking met morele standpunten, oordelen en argumenten, zowel op het werk als in de persoonlijke omgeving. Er wordt doorlopend van je gevraagd om zelf een moreel standpunt in te nemen. Met Ethiek de basis verbeteren studenten de morele competenties en zijn ze in staat als een professional actief bij te dragen aan dit alledaagse morele debat.
Waarom kiezen voor Ethiek de basis?
* brengt de morele vaardigheden van studenten naar een professioneel niveau;
* leert studenten zelfstandig een gefundeerd oordeel te vormen;
* bevat veel reflectiemogelijkheden.
Ethiek de basis licht toe wat het belang is van het innemen van een moreel standpunt en wat dat inhoudt voor je omgeving en professioneel functioneren. Het boek reikt duidelijke definities aan van ethische kernbegrippen als verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid en integriteit. Ook beschrijft het welke morele argumenten legitiem zijn en welke niet. Studenten leren tot een eigen en weloverwogen oordeel te komen door middel van systematisch analyses van morele vraagstukken. Het boek bevat veel levendige voorbeelden en handige samenvattingen. Met de vele reflectievragen kunnen studenten de morele competenties nog verder ontwikkelen. Ethiek de basis is geschikt voor alle opleidingen. Het boek is ook beschikbaar als e-book.
Wat is nieuw in de derde editie van Ethiek de basis?
De derde druk van Ethiek de basis is uitgebreid met de onderwerpen verantwoordelijkheid, normatieve professionaliteit en modellen van morele leerprocessen. Alle casussen op de website zijn geactualiseerd en er zijn nieuwe oefenvragen toegevoegd.
Online ondersteuning
In de ondersteunende online omgeving vinden studenten oefenvragen en extra opdrachten. Voor docenten staan er extra opdrachten. Ook kunnen zij zelf toetsen samenstellen met Toets-op-Maat.
Over de auteur
Wieger van Dalen studeerde Filosofie en Scheikunde aan de Universiteit Twente. Vanaf het begin van zijn werkzame leven heeft hij zich ontwikkeld in de toegepaste filosofie. Hij begeleidt al jaren Socratische Gesprekken en verzorgt integriteitstrainingen in organisaties. Hij ziet ethiek als een proces van persoonlijke ontwikkeling dat je doorloopt door dingen te doen, niet door een theorie te leren.