Het hoger en universitair onderwijs leiden mensen op om uiteindelijk goede beroepsbeoefenaren, onderzoekers of wetenschappers te worden. Naast gedegen vakinhoudelijke kennis moet je je vaardigheden eigen maken die een soepele, respectvolle en resultaatgerichte interactie met de ander bewerkstelligen. Het succes van samenwerking hangt niet alleen af van de vakkennis die aanwezig is, maar ook van de wijze waarop men tijdens het werk met elkaar omgaat. Dit geldt voor elk relatiegericht beroep.Het doel van dit boek is je inzicht te geven in deze communicatieve en interactionele vaardigheden en handvatten aan te reiken deze zelf toe te passen. Daarnaast leer je om hierop te reflecteren, jezelf nieuwe leervragen te stellen en zodoende jezelf verder te bekwamen in communicatie en interactie. Verschillende vaardigheden die van belang zijn voor een goed verloop van de communicatie passeren de revue. In de tweede herziene druk stellen de auteurs nog nadrukkelijker het belang van écht contact en gerichte aandacht aan de orde. Hiermee krijgt dit actuele onderwerp een plaats binnen het vaardighedenonderwijs. Het boek is praktijkgericht. Herkenbare situaties dienen als uitgangspunt voor verheldering van de leerstof en er is aandacht voor de achterliggende theorie die je helpt gericht verder te zoeken in de literatuur.