Toegankelijk en actueel boek over spellingonderwijs op de basisschool;
- behandelt systematisch alle aspecten van het spellingonderwijs m.b.v. voorbeelden uit diverse methoden;
- voorzien van vele nuttige praktijkcasussen en (online) oefeningen.
Taal & Didactiek: Spelling behandelt systematisch alle aspecten van het spellingonderwijs op de basisschool en maakt vanuit de theorie een duidelijke koppeling naar de praktijk. Het boek is gebaseerd op de nieuwste inzichten met betrekking tot spellingonderwijs. De vele voorbeelden en casussen maken het boek toegankelijk en praktisch inzetbaar.
Taal & Didactiek: Spelling besteedt uitgebreid aandacht aan het spellingproces, de instructie, de werkvormen, toetsing, het analyseren van spelfouten én hulp aan spellingzwakke kinderen. Ook komen de werkwoordspelling en het beoordelen van spellingmethodes aan de orde. Aan het eind van ieder hoofdstuk vind je een samenvatting en opdrachten. Ook is er in ieder hoofdstuk een praktijkcasus opgenomen.
Deze vernieuwde, zesde editie is geactualiseerd op basis van de meest recente (didactische) ontwikkelingen. Zo is de informatie over leerlijnen, methoden en de inzet van ICT aangepast. Daarnaast is er aandacht voor de nieuwste versies van het PI-dictee en Cito Spelling 3.0.
Taal & Didactiek: Spelling is speciaal geschreven voor de pabo en kan zowel in de propedeutische fase als de hoofdfase gebruikt worden.
De online omgeving bij dit boek, www.taalendidactiek.noordhoff.nl, biedt extra ondersteuning voor studenten en docenten. Op de website staan onder andere samenvattingen van elk hoofdstuk en diagnostische toetsen met feedback.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl.Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten. Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Drs. Henk Huizenga houdt zich sinds 1979 bezig met het opleiden en begeleiden van onderwijsgevenden. Hij is als docent en curriculumontwikkelaar verbonden aan de pabo van Hogeschool Viaa in Zwolle. Huizenga was verantwoordelijk voor de leerlijn spelling van de taalmethode Taaltijd en maakte een aantal werkschriften over taalspel onder de titel Taalmeesters.