- Compleet overzicht van alle relevante aspecten van inkopen;
- aandacht voor duurzaamheid, digitalisering en alternatieve vormen van aanbesteding;
- veel praktijkvoorbeelden die de theorie illustreren.
Professioneel inkopen biedt een complete en toegankelijke beschrijving van de belangrijkste aspecten van inkopen. Het boek geeft een overzicht van de inkoopproblematiek en laat zien welke modellen en factoren daarop van invloed zijn.
Het boek is opgebouwd uit drie delen. Het eerste deel beschrijft inkoop als bedrijfsfunctie. Het tweede deel van het boek behandelt relatiemanagement. De relatie tussen leveranciers en interne klanten komt aan bod, maar ook inkoopplanning, inkoopanalyse en het inkoopplan. Het derde deel gaat over transactiemanagement. Dit deel geeft vele handreikingen om te specificeren, offreren, selecteren, onderhandelen en contracteren.
Deze zesde, geheel herziene, editie gaat nadrukkelijk in op de veranderingen en uitdagingen die het gevolg zijn van de coronacrisis. Veel inkoopprofessionals hebben gemerkt dat ze te weinig inzicht hadden in hun, al dan niet, mondiale toeleveringsketens. Risicomanagement en traceability krijgen daarom de aandacht die ze verdienen in deze nieuwe uitgave. Als onderdeel van modern leveranciersmanagement besteden we ook meer aandacht aan dat belangrijke, maar vaak onderschatte contractmanagement. In het verlengde hiervan gaan we ook nader in op performance based contracting (prestatiecontracten) en de concurrentiegerichte dialoog.
Een ander speerpunt in deze nieuwe editie is de combinatie inkoop en technologie: blockchain-technologie, artificial intelligence en big data-analyse. En - last but not least - ook duurzaamheid heeft een prominentere plaats gekregen: maatschappelijk verantwoord inkopen is een van de krachtigste middelen om te verduurzamen.
Professioneel inkopen is gericht op de hoofdfase van opleidingen als Commerciële Economie, Technische Bedrijfskunde en Facility Management.